Friday, July 15, 2011

Waran Tangkap: Raja Azmi Nyaris Masuk Penjara


SHAH ALAM: Produser filem kontroversi, Raja Azmi Raja Sulaiman pada Khamis, sekali lagi berdepan dengan Hakim Mahkamah Tinggi yang mengeluarkan waran tangkap kepadanya, pada tahun lalu.


Hakim Datuk Lim Yee Lan sekali lagi mengeluarkan waran tangkap terhadap Raja Azmi selepas wanita tersebut gagal menghadiri perbicaraan selaku saksi di mahkamah di sini.

Difahamkan, pelaksanaan waran tangkap tersebut dibuat di rumah penerbit filem '... Dalam Botol' itu di Taman Ukay Perdana, Ulu Klang, Ampang pada pukul 9.45 pagi dan dia dibawa ke mahkamah pada tengah hari Khamis.

Semasa disoal oleh Lim, Raja Azmi mendakwa ketidakhadirannya di mahkamah adalah disebabkan dia berada di hospital sejak empat hari lalu bagi menjalani pembedahan mata.

Selain itu, isteri kepada bekas pemain badminton negara, Jailani Sidek itu juga mendakwa dia mengalami masalah di bahagian leher.

Lim: Kamu tidak memberikan sebarang dokumen kepada mahkamah?

Raja Azmi: Pada pagi itu, salah satu tulang saya tidak berada di tempat yang betul dan memberikan kesan kepada saraf dan menyebabkan oksigen tidak sampai ke otak.

Wanita itu seterusnya memberitahu, dia juga menghidapi masalah ketumbuhan kecil di salah satu mata dan seorang doktor mata telah memberi cadangan untuk dia menjalani pembedahan mata menyebabkan dia ditahan di hospital.

Apabila sekali lagi ditanya mengenai dokumen yang dapat mengesahkan ceritanya, Raja Azmi menjawab, “seseorang sedang dalam perjalanan ke mahkamah untuk membawanya”.

Dia juga hanya berulang kali memohon maaf apabila Lim menyifatkan dia tidak mempunyai rasa hormat kepada mahkamah apabila tidak menghadiri prosiding sebanyak tiga kali.

Lim: Permohonan maaf kamu tidak cukup. Saya terpaksa menangguhkan kes ini banyak kali kerana kamu tidak hadir. Ini adalah kes yang sudah lama dan kamu merupakan saksi penting kerana kamu telah membuat akuan bersumpah.

Raja Azmi: Saya tidak diberitahu oleh peguam bahawa saya adalah seorang saksi penting.

Lim: Kamu adalah salah seorang defendan yang dinamakan dalam kes ini dan kamu menerima sepina sebagai saksi kepada plaintif. Kamu berada di sini kerana waran tangkap dikeluarkan dan saya tidak boleh membebaskan kamu tanpa jaminan.

Raja Azmi: Saya tahu, tetapi saya tidak mempunyai apa-apa.

Lim: Saya tahu, tetapi kamu telah memberikan banyak alasan. Saya boleh membebaskan kamu dengan ikat jamin supaya saya boleh menyelesaikan kes ini.

Raja Azmi: Saya tidak boleh memberikan jaminan selain daripada jaminan mulut.

Bagaimanapun, Lim tetap dengan keputusannya dan menetapkan agar Raja Azmi menjelaskan jaminan sebanyak RM30,000 dengan dua orang penjamin bagi memastikan kehadirannya pada tarikh akan datang, iaitu 22 Julai ini.

Sebaik sahaja mendengar jumlah tersebut, Raja Azmi dalam nada suara yang agak sebak memberitahu bahawa dia tidak mampu untuk menjelaskan wang jaminan sebanyak itu.

Lim atas budi bicara beliau, menangguhkan prosiding mahkamah untuk sementara waktu bagi membolehkan Raja Azmi mencari wang tersebut.

Difahamkan, Raja Azmi menjelaskan jaminan tersebut pada pukul 4 petang.

Pada 19 Ogos 2010, Raja Azmi bermalam di lokap wanita Balai Polis Daerah Ampang Jaya, dekat sini sebelum dibawa ke hadapan Lim pada 20 Ogos 2010 ekoran waran tangkap yang dikeluarkan ekoran kegagalannya untuk menghadiri mahkamah.

Semasa itu, Lim memerintahkan Raja Azmi menjelaskan jaminan RM8,000 bagi memastikan kehadirannya.

Kes itu bermula selepas seorang pemaju tanah, Hamzah Abdul Majid memfailkan saman terhadap Raja Azmi dan Jalani berhubung penjualan dua saham tunggal milik syarikat mereka, Equal Alliance Sdn Bhd yang memiliki tanah seluas 35 ekar di Balakong, dekat sini yang dipersetujui pada harga RM4.9 juta.

Perjanjian urus niaga itu ditandatangani pada 21 Mei 1996. Bagaimanapun Hamzah mendakwa dia mendapat tahu pasangan itu telah menandatangani perjanjian untuk menjual hartanah yang sama kepada dua pihak yang lain pada 6 Jun 1996 dengan harga RM5.9 juta.

Dua pihak tersebut ialah syarikat pemaju hartanah, LBS Bina Holdings Sdn Bhd dan salah seorang pengarah syarikat tersebut, Joey Lim @ Lim Hock Guan.

Justeru itu, Hamzah yang mempunyai pertalian jauh dengan Raja Azmi melalui ikatan perkahwinan memfailkan saman kali pertama pada 10 Disember 1998 di mana Hakim Mahkamah Tinggi pada 4 Oktober 2001, Datuk Kang Hwee Gee memutuskan bahawa perjanjian dengan Hamzah adalah berkuat kuasa.

Kang juga memerintahkan pasangan itu untuk membayar ganti rugi kepada Hamzah kerana melanggar perjanjian sekiranya hartanah itu diperoleh oleh LBS Bina Holdings.

Hamzah seterusnya memfailkan satu lagi saman menamakan pasangan itu, Equal Alliance, LBS Holdings dan Joey kerana mendakwa semua mereka telah secara salah sama ada sendiri atau bersama untuk melakukan penipuan terhadapnya bagi menghalang dia mendapat hartanah tersebut.

Kes itu dibicarakan kali pertama pada 26 April 2010.

Dipetik dari mstar.com


Save on hotels with HotelsCombined.com



No comments: