Monday, October 3, 2011

Aga Khan Bayar Begum RM268j


KETIKA BAHAGIA...Aga dan Begum di majlis perkahwinan mereka pada 1998.
PARIS: Bilionair kaki perempuan dan pemilik ratusan kuda lumba, Aga Khan, dilaporkan membayar lebih RM268.4 juta untuk menceraikan isteri keduanya.

Enam tahun lalu, Aga berpisah dengan isterinya itu - bekas penyanyi pop kelahiran Jerman, Begum Inaara, dan dianggap berpotensi menjadi perceraian termahal dalam sejarah.
Perpisahan Aga Khan - Begum dianggarkan memakan kos sehingga hampir RM2.5 bilion.

Bagaimanapun, semalam, dokumen difailkan ke Mahkamah Rayuan di Amiens, utara Perancis, menunjukkan perjanjian Aga Khan dengan isteri keduanya itu dibatalkan dan ganti rugi ditawarkan jauh lebih rendah.

Aga Khan - dianggap memiliki kekayaan bernilai RM29.8 bilion - memiliki 600 kuda lumba dan sejumlah kediaman mewah di seluruh dunia.

Dia memulakan proses perundangan di Perancis dengan harapan dapat menyelesaikan perceraiannya dengan lebih baik berbanding di Britain.

Jika perceraian itu disahkan di Perancis, ia masih dianggap penyelesaian paling mahal di negara itu kerana biasanya kes seumpama itu membabitkan bayaran yang lebih rendah.

Difahamkan, perjanjian di antara Aga Khan, 73, dengan Begum - atau nama sebenarnya, Gabriele zu Leiningen - turut membabitkan pertukaran milik ladang Berkshire yang didiami wanita terbabit bersama anak lelaki mereka, Prince Aly, 11.

Pasangan itu akhirnya berpisah ekoran dakwaan Begum, 51, bahawa suaminya menjalin hubungan sulit dengan seorang pramugari.

Menurut dokumen dikemukakan di mahkamah semalam, hubungan Aga Khan - Begum mula bermasalah hanya beberapa tahun selepas mereka berkahwin di Aiglemont, utara Perancis, pada 1998.

Turut didedahkan, Begum mengupah penyiasat persendirian untuk mengesan pergerakan Aga Khan bersama kekasihnya.

Sebagai pemimpin kerohanian aliran fahaman Ismaili yang dianuti 20 juta orang, pendedahan itu pasti mengaibkan Aga Khan.
Dia dilaporkan dianggap ‘tuhan’ dan ‘pembawa cahaya’ di kalangan pengikutnya.

Aga Khan seorang warga Britain tetapi menghabiskan sebahagian besar masanya di Perancis.

Keadaan itu membolehkan hakim Perancis memutuskan prosiding perceraiannya dengan Begum selepas cubaan mereka gagal di Mahkamah Tinggi London pada 2004.




Source : hmetro.com



No comments: